Lenz Compact vs. zpětná vazba

Tento článek popisuje zapojení digitálních komponent na mém kolejišti, hlavně se ale věnuje vyřešení mého problému se zpětnou vazbou.

Jak jste si již mohli všimnout, k digitálnímu ovládání používám pouze základní ovladač a centrálu v jednom Lenz - Compact.

Tento ovladač umožňuje základní provoz na menším, nebo středně velkém kolejišti. Je vybaven otočným kolečkem (doporučuji pro děti), kterým ovládáme jízdu vlaků, téměř jako v analogovém provozu. Stačí pouze navolit tlačítky +/-  číslo dekodéru v lokomotivě a základní funkce - jízda, může začít. Také můžeme ovládat pomocí tlačítek a následném listování v menu například spínací dekodéry, kterými jsou ovládány třeba výhybky, nebo návěstidla. Jak také můžete vidět, k dispozici jsou též tlačítka F0-F2 pro ovládání funkcí lokomotivního dekodéru, např světla, u páry třeba kouřové generátory, nebo zvuky lokomotiv. Toto vše Compact umí. Současně zvládne cca 4-5 lokomotiv na kolejišti, záleží na odběru proudu a příslušenství. Já jsem Compacta zakoupil v start setu od firmy Tillig společně s BR218 a několika vozy. Za necelých pět tisíc jsem dostal základní okruh kolejiva, digitální lokomotivu a přístroj na ovládání včetně malého napaječe.

 

Co ale Compact neumí, je zpětná vazba, tedy přenos informací z kolejiště zpět do centrály (svorky R,S), nebo rovnou do PC, pomocí kterého s příslušným softwarem můžeme kolejiště také ovládat. Nevíme tedy, co se na kolejišti děje. Vlastně my to víme, ale neví to centrála, která nemá informace o pohybu souprav, poloze výhybek, nebo obsazených usecích, kde vlaky stojí a čekají na odjezd po volné trati. Tím pádem si můžeme škrtnout automatický provoz plně řízený počítačem a o to mi vlastně už při plánování digitálního kolejiště šlo. Přemýšlel jsem tedy, jak zpětnou vazbu zprovoznit, abych nemusel kupovat další centrálu (např. LZV100). To je totiž investice přes 5.000,- a teď, v době nákupu komponent, přestavníků, kolejiva a elektroinstalace, částka příliš velká. Do budoucna se určitě nevyhnu zakoupení zesilovače (booster), protože Compact na provoz celého kolejiště určitě stačit nebude. Jednoduše na to nemá výkon.

Už jsem se začal smiřovat, že investice do centrály bude nutností pro další krok stavby a postupného oživování kolejiště kterým měla být zpětná vazba. Pak mi ale jeden kolega poslal odkaz na digitální komponenty Jiřího Štefana a tam jsem našel to, co jsem potřeboval pro zprovoznění zpětné vazby s centrálou Compact.

Nejdříve Vám v krátkosti popíšu základní schéma digitálu při použítí centrály, která zpětnou vazbu podporuje (upozorňuji, že toto je pouze základní zapojení zpětné vazby na jednoduchém oválu, kde jsou snímány 2 kolejové úseky)

 Na tomto obrázku jsme si tedy ukázali obvyklé zapojení všech "dílů" pro úspěšné zapojení a automatický provoz řízený přes PC. K tomuto potřebujeme u systému LENZ tyto komponenty:

Centrála LZV100 + ovladač (Lenz SET100 ideální), PC s programem (RailCo) , základní ovál kolejiště, komponenty pro zpětný ohlas 1xLR101 (dekoér zpětného hlášení) a 1x LB101 (snímač obsazení useku kolejiště), interface pro připojení PC k centrále (LI-USB).

Základní investice to těchto komponent je při hrubém propočtu cca 11.500,- bez digitalizované lokomotivy, při základním oválu 100x75cm. A to jsem nepočítal počítač, ten máme určitě skoro všichni a je jedno, jestli připojíme laptop, nebo skříň s USB portem.

 

Teď přichazí na řadu mé zapojení, říkejme tomu levná varianta. Nerad používám tento pojem, ale ruku na srdce, kdo z nás má dostatek finačních prostředků, aby ukojil všechny svoje požadavky na kolejiště?..... 

Ideální je samozřejmě na začátku pořídit SET100 od Lenze a máme vystaráno. Bohužel, já jsem jako neznalec zakoupil na "ošahání" digitálu start set od Tilliga, včetně digitalizované lokomotivy. Měl jsem z digitálu přílišný respekt a nechtěl jsem se pouštět do instalace lokomotivnách dekodérů.

Zde výčet základních komponent

1xPC - nepočítáme do investice

1xLenz Compact - 2700,-  (uvadím cenu nového přístroje, který se již ale v současné době nevyrábí).

1xLR101,- dekodér zpětného ohlasu 1100,-

1xLB101 - 400,- Jeden snímač pro 2 kolejové úseky

1x Li-USB modul pro připojení centrály k PC 750,-

1x Rs-USB modul pro připojení zpětné vazby do PC 720,-

1x Software např RAilCo, kde je demoverze zdarma k testovacím účelům

1x základní kolejový ovál z profilového kolejiva cca 1000,-

Celková investice na základním oválu cca 6700,-  bez digitalizované lokomotivy.

Hlavním rozdílem v zapojení je tedy to, že sběrnice R,S nesměřuje zpět do centrály, ale je napojená přes USB modul přímo do počítače!!

 

Záměrně jsem se vyhnul digi lokomotivám. Jde totiž digitalizovat jak starší lokomotivu v hodnotě 500,- , tak i novou za 3-5 tisíc. Tady si prosím zvolte dle vlastního výběru.

Toto je tedy popis, pro všechny majitele centrály lenz Compact, kteří by chtěli ovládat kolejiště přes PC, využívat  zpětné vazby a tím dosáhnout automatického provozu řízeným PC. Nutnost pro úspěšný provoz je použití software RAilRoad & Co od verze silver, verze bronze nepodporuje více  digitálních systémů a v tomto případě potřebujeme dva. První zpětnovazební musí být nastaven jako systém č. 1 a druhý (sběrnice J a K) jako digi systém 2.

A protože tento článek zveřejňuji pro informativní účely nás všech, tak uvedu i to, že při použítí USB MODULů  od STE ELECTRONIC si v současné době zavíráme cestu k programu ovládání modelové železnice od firmy Marathon Model (v češtině) www.modeljop.cz . Tento program totiž nepodporuje přenost dat mezi USB Moduly a právě zmiňovaným softwarem. 

Pokud jste na začátku a máte prostředky, já osobně Vám doporučuji koupi start setu od LENZE SET100. Dostanete za cca 7-8 tisíc plnohodnotnou centrálu a dobrý ovladač pro snadné programovaní. Já jsem to vzal jinou stranou, ale nakonec to jde také :).

To je tak asi vše, co jsem chtěl tímto článkem prozatím sdělit. Určitě ho budu editovat po dalších testech a postupném rozšiřování kolejiště.

Omluvte prosím zhoršenou kvalitu sméma fotek, nějak mi to zatím nejde :(.