Zastávka Bořetice

Zastávka s nákladištěm Bořetice leží na trati 255 mezi Velkými Pavlovicemi a Kobylím na Moravě.

Přísluší ji pouze jedna dopravní kolej a jedna kolej manipulační.

V nezkrácené verzi vychází pro měříkto TT délkově na dva moduly o rozměru 1000x400mm

Celé soumodulí se bude složené ze dvou modulů zastávky s nákladištěm a dvou rovných modulů o délce 840mm.

Historické foto:

 

Pro znalce tratě 255 je třeba upřesnit, že:

A) Vjezdový modul  ve směru od Kobylí byl vyroben ještě před rozhodnutím postavit tento úsek trati 255. Napojení prostoru nákladiště  bylo tedy prozatím přizpůsobeno pozvolnému přechodu a  nebude úplně přesně odpovídat předloze.

B) Celé soumodulí bude zakončeno přechovým rozhraním NZ, tak aby se dále mohly připojit moduly našeho klubu i když v předloze by spíše vyhovovalo rozhraní PP.

C) Na výjezdu směrem na Velké Pavlovice je v reálu oblouk. Tento úsek prozatím nebudu modelovat kvůli přepravním možnostem. Aktuálně vzniknou dva přepravní boxy o rozměrech 1020X400x500 a 860x400x500, což je přesně kapacita mého osobního vozu.

 

Výměny jsou stavebnice EW3 Tillig s upravením srdcovky, kolejivo je od stejného výrobce.

O pohonu a ovládání výměn aktuálně není rozhodnuto.

Přírodu a vegetaci se budeme snažit dle historie modelovat jako upravenou a udržovanou lokální trať.

 

Samotná stavba začala montáží korpusů z bukové překližky 10mm a připevněním držáků noh.

s následným sestavením do jednoho celku. Nohy jsou z hliníkového jeklu o rozměru 20x20x2. Po sestavení se oba díly tvářily, že budou spolu lícovat

a tak po přilepení korku od Litomyského mohlo začít vyměřování pro pokládku kolejového podloží.

Zde už detail cuprexitových pražců, které jsou přilepené jak k čelu, tak ke korku dvousložkovým lepidlem a pro jistotu ještě pojištěné dvěma hřebíčky.

..a zde již kompletně položené a přilepené koleje v celé zastávce. Líp to dnes vyfotit nešlo (možná šlo ale neumím to :D)

a hned samozřejmě následovaly první zkoušky sjízdnosti :)

zbývá už jen dokončit elektroinstalaci a na řadu přijde konečně modelářsky záživnější práce.

třeba takto ;), vše je letováno, čokolády slouží pouze jako napínáky lanka

pro jehlu přestavníku jsem vyvrtal vedle sebe tři díry vrtákem 3mm a pilníkem dobrousil, zavrhl jsem klasicky vrtat díru desítkou, či dvanáctkou vrtákem, protože bych musel ďouru podlepovat papírem před štěrkováním a to se mi nechtělo :)

pohled zvrchu, vše ok ...

Detail upravené srdcovky, chce to trochu cviku a trpělivosti, než se podaří ohnout kolejové pruty, tak aby byla srdcovka sjízdná, ale jde to.

Přídržnice jsou z kolejových prutů. Není to uplně modelové, ale já je zespodu propájel a budou vodivé. Jsem docela zvědavý na konečný výsledek po patině, zatím to vypadá dost surově. Má to ještě jednu výhodu, v místě srdcovky lze zespodu všechny čtyři kolejnice propájet jedním vodičem. Což u klasické stavebnice s plastem nejde.

Po položení a provozních testech kolejiva jsem zatmelil budoucí sypané nástupiště, jednak z důvodu úspory štěrku a také jsem chtěl kolejnice alespoň částečně izolovat od vlhkosti, aby nedošlo po namočení k odlepení, nebo uhnutí do strany a kolej zůstala pěkně rovná. Použil jsem opět tmel na sádrokartony od Rigips. Dobře se sním pracuje, protože doba zpracování rozmíchaného tmelu je asi 45 minut. Poté už následovalo stříknutí celého kolejového svršku zemitě hnědou F3M a nátěr kolejnic odstínem 54M výfuky.

Zde stav ještě před nátěrem. I na takto malé staničce sebral nátěr kolejnic asi 1,5h a to byla pouze jedna vrstva :).

 

Dalším bodem pak bylo logicky zhotovení sypaného nástupiště a zaštěrkování kolejí.

Nástupiště jsem dělal poprvé, takže jsem bravurně první vrstvu přesypal a musel jsem brousit, protože vagony drhnuly.  Naštěstí nikterak dramaticky.

Vše jsem dělal ručně, bez použití šablony stylem pokus omyl. Použil jsem jemnější N-kový štěrk odstínu znělec a po vytvrdnutí celého nástupiště jemně přebrousil a lehce patinoval práškovými pigmenty Agama. Štěrk v kolejích je naše tovární klasika (mix 4 odstínů), mezi koleje kde končí nástupiště jsem dosypal téčkovou žulu a lehce poprášil. Travní drny jsou zbytky fóliáží, na manipulační koleji molitan. U vnějšího okraje kolejnic se  bude ještě tmelit, proto zatím bez štěrkového lože.

 

Následovalo zatmelení drobných teréních nerovností, nátěr zelenou barvou a mohl jsem začít pomocí zbytků foliáží dotvářet konečou podobu krajiny.

Začal jsem od kraje, kdy hned za výjezdem ze zhlaví bude navazovat modul s přejezdem.  Práce je to poměrně zdlouhavá, tak je zatím hotový pouze malý kousek kolem výhybky. Použil jsem opět kombinaci foliáží Polák a molitanu.

... abych neukazoval jen hotové části, zde je malý pohled na rozpracovanou polovinu Bořetic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Imitace kamenité cesty: dosypání štěrku sesbíraného kolem chodníku, přesátá frakce "sítko na špagety"... druhý den barveno černou syntetickou barvou, kterou používám na nátěr bočnic.

 

...po uschnutí první zasypání štěrkem znělec N , celkem asi 3 vrstvy (každá vrstva jeden den) + detaily koncernovým štěrkem velikosti TT.

Finální úprava: nástřik Agama odstín světle šedá velmi zředěnou poměrem cca 1:4, dále práškové pigmenty hlína, bláto, písková žlutá

                      obarvený kobaltový sikativ jemně černou jako imitace intenzivního používání plochy.

V přestávkách schnutí lepení foliáže polák 4707 a 4703. 

 Na zkoušku 10ks upletených koster na keře a aplikace Naturexu. Uplně v pravo hotový keř od Poláka.

Detail. Digitál trošku lže, fialové to není ;)

Celek - hotovo asi 50% spokojenost 70% :))

 

 

Hrubá krajina je tedy hotová, pomalu se tedy přesunu na detaily a finální dokončení poloviny bořetického nákladiště.

1. novinkou je vyšší urostlý strom upletený z dvojlinky, listí Naturex micro mix.

Rád bych přidal ještě jeden menší a pár keřů + starší seschlé haluze popadané  na zemi.

 

2.  - na soukromé políčko u trati vyrostla blíže nespecifikovaná zelenina ( semenící salát , zelí, či kapusta)

   celkem slušně okopávaná, pochvala hospodáři :)

 

zde stav ještě před osetím, oživeno nákladním provozem