Modul 1

Prvním modulem který jsem postavil,  je část lokální tratě poblíž zastávky,  uzemí na okraji obce s úrodnou půdou a pastvinou pro dobytek.

Konstrukce je ze smrkové překližky  tl. 8mm, normovaná čela vypálená z buku tl. 10mm.

Rozměr modulu je 620x400mm. Bylo mi doporučeno ať si nejdříve vyzkouším část rovné trati, tak jsem uposlechl zkušenějších a začal pracovat na prvním modulu.

 

V tomto stavu jsme si přinesli nařezané díly z hobbymarketu.

Bočnici jsem upravil tak, abych mohl modelovat mírně zvlněný terén (možno ještě v budoucnu lehce upravit)

Jedno normované čelo jsem musel upravit rovným řezem, protože v KŽM neměli rozhraní RR

Zde již nachystáno k montáži

Smontovaný korpus modulu. Použil jsem pravoúhlé svěrky, obyčejné truhlářské svěrky za pár korun, vruty 3x30 a disperzní lepidlo Pattex Wood. Drží to už po 24h jako čert.

Ten kdo se divil, proč ty podivné řezy ve výztuhách, dostává odpověď v následujícím obrázku. Podlaha - šlouží jako základ pro budoucí vlepení styroduru, ze kterého bude modelován hrubý obrys krajiny. Modul se tím ještě více zpevní a nehrozí prolomení styroduru.

 

.. a tady stejný postup pro část se svahem + nosník trati. Lepení čel proběhlo opět Pattex Woodem s pojištěním vruty na krajích.

Montáž korkového lože od Litomyského. Nejdříve jsem narýsoval středovou osu, poté skalpelem rozřízl korek na dvě poloviny a to celé přilepil na nosník tratě.

 Tímto končí doba dřevěná a následuje doba ledová.

 

Tu jsem začal připravením styroduru o síle 5cm. Nařezal jsem ho na délku modulu a přilepil ke kostře. Po zaschnutí jsem pájkou vytvaroval hrubou krajinu a to vše přetmelil první vrstvou tmelu na sádrokartony Rigips. Do žlabů kolem trati jsem použil jako nosník samolepící pásku též na sádrokartony. Tento tmel je po zaschnutí tvrdý a průžný, což vyhovuje požadavkům.  Célé to šlo tak rychle, až jsem zapoměl fotit :(.

Po první vrstvě tmelu jsem hrubé místa přebrousil a znovu přetmelil druhou, tentokráte už finální vrstvou, kterou jsem rozetřel po zavadnutí mokrým štětcem do ztracena. Tímto odpadlo vybružování druhé vrstvy, protože toto vše zahladil štětec. Takto to vypadalo po tmelení. Autem velikosti TT jsem ještě v nezavadlém stavu naznačil vyjetou polní cestu, k té se ale ještě dostaneme později.

Poté jsem tužkou nadrápal (neumím ani úhledně psát, natož kreslit :D) co se bude v jaké části modul nacházet. Ať už pole, či louky, pastviny nebo v neposlední řadě stromy a křoviny.

Korkové lože mi natřel synátor olejovkou umbra přírodní. Rozmíchal jsem mu malé množství a dítě se alespoň zabavilo. Stejně nebylo co pokazit. Dával jsem ale pozor, aby se mi neupatlal. Známe sílu manželčina hlasu :).

 

Po dvou dnech na sluníčku olejovka vyschla a tak jsem mohl položit flexi kolej od Tilliga.

Nejdříve jsem pražce natřel hala bala štětcem barvou od Agamy F3M zemitě hnědá. Hodně jsem ji zředil a tak mi na některých místech vylézá ven původní černá. Jinde je zase barvy více a to mi vyhovuje, je to slušný základ pro patinu, kde pravidelnost nudí. Hlavně není doma stále čím stříkat, takže to svépomocí jinak nešlo.

Poté jsem odřízl pražce které jsou určené pro kolejové spojky, naměřil otvory pro vyvedení vodičů pod modul a vrtákem 3mm udělal ďůrky :).

 

Fixou naznačil, kam vodiče připájet.

Vodiče jsou lanka o průměru 0,5. Nejprve pájecí kapalina na nikl, pěkně jednu kapku, pocínovat a poté ohnout zobáček cca 2mm. To samé i na kolejnici.

 Zde již po vybroušení pilníčkem.

Toto celé musíme omýt důkladně vodou, aby se neutralizovala pájecí kapalina, jinak hrozí koroze celého spoje a to je problém.

 

No a tady usazeno v terénu, kocháme se, koukáme na ptáčky za oknem, popřípadě vaříme kávičku :)

Po urovnání pražců jsem narýsoval skalpelem rysku pro pokládku koleje(fix už by nebyl vidět)  a podloží natřel patex woodem.

 

Máme cca 5 minut na vyrovnání pražců než lepidlo začne tuhnout. Poté jen zatížit a máme pro dnešek hotovo.

Nejlépe bude jistě držet levý úsek! :)

Po zaschnutí koleje, jsem krajinu nabarvil vodou ředitelnou agamou 06 M a poté výraznou jarní utlumil olejovkou siena přírodní hodně naředěnou sikativem.

Ta vytvořila jen jemný film na zelené, která předtím hodně bila do očí.

 

Na krajích modulu jsem zatím kolejnici nelepil. Nevím totiž, jakou variantu fixace kolejového prutu na rozhraní zvolím. Jestli cu pražce, nebo vruty zalité v epoxidu.

 Ještě bych rád napsal, že pokládku koleje, pájení vodičů a přesnou fixaci na čela považuji za to nejdůležitější na modulu.

Je krásné mít do detailu propracovanou krajinu, ale když mají vlaky problém se signálem, nebo nám nepřejedou rozhraní z důvodu vykolejení, tak je to přece k ničemu. Stalo se mi, že jsem kolej na jedné straně přilepil křivě, byť o 2mm, takže přišla na řadu oprava, do půlky vytrhnout a znovu. V této fázi před zaštěrkováním to ještě lze.

 

Kolej tedy přilepená je, zbývá ji už jen zafixovat na krajích modulu. S kolegou jsme zvolili metodu kuprexitových pražců (tímto mu veřejně děkuji), které byly ručně vyfrézovány a přilepeny dvousložkovým lepidlem na čela modulů. Stačilo už jen připájet  a mohlo se zasypat podloží předem namíchanou směsí polákových odstínů TT štěrku.

Pokud se Vám náš odstín líbí, smíchejte 1:1 odstíny 5422, 5372, 5442, 5482.

Ihned po zaštěrkování jsem vyrazil do brněnských obchůdků okouknou foliáže pro tvorbu krajiny. Na flokování si netroufnu, flokovačku nevlastním. Byla to tedy jediná volba, jak dosáhnout kýženého efektu, foliáže. Ty jsem použil v kombinaci s několika odstíny molitanů a použity byly též hnědé piliny.

Nejdříve jsem osadil severní stanu foliáží pastvina Polák 4662, po zaschnutí doplněná vlepením ohrady od Nocha. Poté opět stejnou metodou okolí. Nejříve jako základ foliáže (4703 a 4701), poté keře (9212 a 9201). Detaily jsem potom řešil vlepením drnů, které jsem různě kombinoval dosypáním purexů, či pilin. Na některé místa jsem použil i své vlasy, jako imitaci chvojí (platí jen pro špinavé blondýny :D). Malé keříky kolem ohrady jsou z naturexu Polák. Chce to trochu cviku při modelování a ne vždy se mi to povedlo dle představ. Kdo nic nezkusí, nic nepokazí, že.

Pruběžný stav vypadal tedy takto.

Jižní strana začala naopak nejdříve vlepením keřů, ke kterým jsem potom co nejvíce "přirazil" přesně natrhanou foliáž a přechody vyplnil kousky drnů, nebo chvojím, které je dodáváno na folii s keři. Jednoduše se seškrábne rukou, natvaruje a vlepí na požadované místo, které zamaskuje přechod foiáží.

Podobnou metodou jsem vše vlepil i na svah, doladil detaily a pak už přišlo na řadu jen umístění posledního většího kusu  - obilné pole (5835).

Toto pole je určeno pro měřítko TT, N. Bohužel působí oproti osatním produktům mírně řečeno zmenšeně. Výška chlupu dosahuje 5-7mm, kdežto některé neobdělávané louky přesahují ve špičce přes jeden cm. Nezbývá tedy nic jiného, než se smířit s tímto rozdílem, nebo si vyrobit pole vlastní. Tento kus měl jednu špatnou vlastnost. Štetiny před vlepením foliáže šly velmi lehce vytrnout z podkladu. Nevím, jestli lepidlo bylo přeschlé, nebo to byl zmetkový kus, ale moc mě to optimismem nenaplňovalo. Trvanlivost foliáže by byla téměř nulová a časem by jistě docházelo k deformaci.

Naštěstí se po důkladném zalepení tento nešvar vytratil. Štetiny drží dobře. Pokud se s tímto setkáte, doporučuji hodně navlhčit před přilepením a použít větší vrstvu lepidla. Po vyschutí je to opravdu pevné.

Následovaly detaily kolem pole, a první vrstva zasypání vyšlapaných cestiček prachem. Náhled vypadal následovně.

Tímto počala poslední etapa na tomto modulu. Výroba šachty pro vjezdové návěstidlo, doplnění detailů a traťových zařízení.

Šachtu jsem vyrobil rozbitím plátů smrkové překližky. Z těto tenkých dílů jsem si udělal stavebnici a slepil kostičku, kterou jsem následně vytmelil a natřel barvou Agama beton, smíchanou s polákovým prachem. Lépe to kryje a imituje strukturu betonu. Do šachty pak přišlo upevnit mechanické návěstidlo německého původu ( děkuji za opravu kolegům z fóra) od výrobce Viessmann (4900). Elektroinstalaci zatím nemám provedenou, dokončím ji synchronně se stavbou stanice. Vše je tedy jen svedené pod modulem čekající na doplnění konektorů.

Zbývalo tedy zabudovat telegrafní sloupy a vyrobit alespoň imitaci traťového telefonu :) .

Modul prozatím nepovažuji za hotový, ještě bych časem rád dodělal detaily jak na trati, tak v krajině. Nechám to ale času, třeba se mezi tím naučím nové techniky a postupy práce, které budou vypadat lépe. Musím se přiznat, že se nepovažuji s krajino tvorbou za modeláře, ale spíše mám pocit aranžéra, nebo zahradního architekta. Celkové náklady na modul nepřesáhnou 4 tis. kč. Největší část spolknuly položky za foliáže (cca 1500,-) a návěstidlo (840,-) 

Omlouvám se za absenci fotek, ale stavba krajiny mě pohltila tak, že jsem některé části nestihal fotit.

Zde alespoň pár náhledů.